Historische Haven Hoogkerk "De Halm"

Hoogkerk heeft een rijke historie. Zeker als het om industrie gaat. De suikerfabriek, de strokartonfabriek maar ook de veevoeders en oliefabrieken mogen niet worden vergeten. De ligging aan Hoendiep was ideaal voor de Hoogkerker industrie. Helemaal als je bedenkt dat tot ver in de twintigste eeuw, bijna alle transport over het water ging. Rond 1900 was Hoendiep zelfs één van de drukst bevaren waterwegen van Nederland.

Helaas is de historie een beetje in de vergetelheid geraakt en dat is best jammer. Het is namelijk best iets om trots op te zijn als Hoogkerker(s). Vandaar dat er vanuit dit oogpunt het idee is ontstaan om de industriële geschiedenis weer meer op de kaart te zetten. Hetgeen heeft geresulteerd in de realisatie van de Historische Haven Hoogkerk "De Halm". Wat begon als burgerinitiatief in 2016 werd in april 2022 werkelijkheid met de officiële opening. Maar wat is nou precies de bedoeling van deze haven? 

In eerste instantie was het idee ontstaan om bewoonde, originele en gerestaureerde schepen permanent aan wal te leggen. Hierdoor zou Hoogkerk weer een beetje van het rijke nautische industriële erfgoed terug krijgen die het had in de periode 1850-1950. Dit kon helaas, vanwege de geluidscontouren van de Halm, geen doorgang vinden waardoor er gekozen is voor een schepencaroussel. Een systeem waarbinnen historische schepen gebruik maken van wisselende ligplaatsen. De schepen liggen voor een korte periode op een ligplaats.
In totaal zijn er acht ligplaatsen die de mogelijkheid bieden aan schepen met een historische uitstraling. Deze schepen mogen minimaal 3 tot maximaal 6 maanden gebruik maken van een ligplaats. Daarna moet het schip vertrekken om zo ruimte te bieden aan andere schepen die gebruik willen maken van de historische haven.
Daarnaast is het de bedoeling dat er een museumschip komt te liggen. Dit schip zal deels gaan fungeren als museum met verwijzingen naar het Hoogkerk in de industriële glorietijd. En deels als bezoekersruimte. Deze plannen zijn inmiddels in ver gevorderd stadium en er is zelfs al een schip gevonden die aan de eisen voldoet. 
Dit schip, De Gouwzee, heeft jaren in de Noorderhaven van de stad Groningen gelegen. Deze zeewaardige Tjalk uit 1901werd  door de voormalige eigenaar tegen een symbolisch bedrag verkocht vanwege de mooie bestemming van het schip. Ondanks dat het schip in de Zweedse haven ligt te wachten op een flinke opknapbeurt is de Gouwzee in een opmerkelijk goede staat en kan straks weer jaren mee!
Vervolgens moet de opgeknapte Gouwzee, vanuit de Zweedse haven, worden  overgevaren naar Hoogkerk waar het op de kop van de historische haven zal worden afgemeerd. Hier zullen meerdere vrijwilligers en vaklieden het aftimmeren tot een volwaardig museumschip. Het inrichtingsplan voorziet in diverse ruimtes zodat met een wisselende en ook permanente tentoonstelling het nautische, industriële en scheepsbouwkundig verleden van Hoogkerk pakkend geëxposeerd kan worden. Maar eerst maar eens zorgen dat het schip veilig en wel in Hoogkerk komt. Wanneer dat precies is, is nog niet bekend. Wordt vervolgd! 



 

Reacties