De Schepencaroussel wil vooral beweging van historische schepen door Nederland.

Nederland bezit meer historische havens dan alleen die van Hoogkerk. Zo'n 25 van deze locaties zijn ondergebracht bij de Schepencaroussel. Een stichting die werkt volgens een roulatiesysteem waardoor historische schepen ieder jaar meerdere havens door het land kunnen aandoen. Op deze manier kunnen de aangesloten schippers met hun schepen het verhaal achter en de geschiedenis van hun schip vertellen en tonen aan belangstellenden. Hoe dit precies werkt leg ik graag uit!

De Schepencarrousel, die op initiatief vanuit stichting Er-varen, op 18 december 2008, in Arnhem werd opgericht, kreeg in maart 2019 pas haar huidige naam. Het uiteindelijke doel was vanaf het begin duidelijk. Oude schepen in beweging krijgen om van de ene naar de andere haven te varen, in Nederland of daarbuiten. 

Voor de schippers, die staan ingeschreven met hun schepen bij de Schepencaroussel, maakt het niet uit waar zij wonen of werken. Wat in deze tijd met mobiele telefonie en overal verkrijgbare internet ook een stuk makkelijker is geworden. De schippers willen over het algemeen lekker vrij zijn in waar ze liggen met hun bijzondere schip en welkom zijn en voelen in elke haven waar ze komen. Ondanks de vele historische havens door het hele land, kiezen toch nog veel schippers ervoor om meer rondom het gebied Gelderland te blijven. Hierdoor blijven veel havens buiten dit gebied deels leeg of helemaal leeg. Dit zou de Schepencaroussel graag anders zien omdat er veel meer historische havens zijn in Nederland die de moeite waard zijn.

De Schepencarrousel biedt hulp om de wensen van de schippers mogelijk te maken. Schepen kunnen van haven naar haven varen, om vervolgens voor een maand of drie in één van de historische havens te verblijven. De Schepencarrousel regelt dan een plek in de desbetreffende haven voor het schip, maakt afspraken met de schipper en de gemeente over havengelden, duur van het verblijf en andere faciliteiten. En zo zorgt het roulatiesysteem weer voor reuring, bedrijvigheid en nieuwe activiteiten in de havens.

Alle deelnemende schepen hebben een verhaal, een geschiedenis. Dit kan van alles zijn. Van hoe een schip gebouwd is tot wat er aan boord van een schip gebeurd is. En omdat de Schepencaroussel met een roulatiesysteem werkt, liggen er telkens andere schepen in de historische havens met elk een eigen verhaal.

Omdat de Schepencaroussel enorme waarde hecht aan het verhaal achter ieder schip, moet dit met een presentatiespandoek worden verteld. Naast feitelijke informatie, denk aan afmetingen en bouwjaar, moeten er twee foto’s op staan. Het liefst een historische foto en één waar het schip al varend te zien is. Daarnaast moet er een klein levensverhaal van ongeveer 250 woorden op staan die kort de geschiedenis van het schip verteld. Zonder het spandoek wordt de boodschap van de Schepencarrousel onvoldoende uitgedragen.
Het uitdragen van het verhaal is niet het enige waar een schip aan moet voldoen. Er zijn een aantal regels verbonden aan deelname. Het schip moet namelijk verzekerd en goed onderhouden zijn. Daarnaast heeft de schipper de plicht om een opgeruimd schip, met omgeving, te hebben.  Als schepen aan deze eisen willen en kunnen voldoen, dan zijn ze van harte welkom bij de Schepencaroussel en aangesloten havens.
Wil je meer weten over de deelnemende schepen en havens!? Kijk dan vooral even  op de website https://schepencarrousel.nl/
En anders neem een kijkje bij één van de historische havens die ons land heeft!



Reacties